سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روانشناسی

در حالی که اختلال دو قطبی یکی از شایع‌ترین اختلالات عصبی است - - یونانیان به نشانه‌های بیماری در اوایل قرن اول پی بردند - - ممکن است دانشمندان بخش مهمی از مغز را برای منبع خود نادیده گرفته باشند .

دانشمندان موسسه تحقیقات علمی فلوریدا برای اولین بار نشان داده‌اند که مجموعه ژن‌ها درون جسم مخطط - بخشی از مغز که جنبه‌های اولیه بسیاری از رفتارهای ما مانند برنامه‌ریزی حرکتی و حرکتی , انگیزش و ادراک پاداش را هماهنگ می‌کند - می‌تواند عمیقا ً در این اختلال دخیل باشد . بیشتر مطالعات مدرن اختلال دو قطبی بر روی قشر مغز , بزرگ‌ترین بخش مغز در انسان‌ها , مرتبط با اندیشه و عمل سطح بالا متمرکز شده‌اند .

رون دیویس , رئیس دپارتمان علوم اعصاب در دانشگاه علوم اعصاب , گفت : " این اولین مطالعه واقعی بیان ژن در جسم مخطط برای اختلال دو قطبی است . " " ما اکنون یک عکس فوری از ژن‌ها و پروتئین‌های بیان‌شده در آن منطقه داریم . "

این مطالعه که به تازگی پیش از چاپ در مجله روانشناسی مولکولی ژورنال منتشر شده‌است , به چندین مسیر به عنوان اهداف بالقوه برای درمان اشاره می‌کند .

اختلال دو قطبی یک بیماری روانی است که حدود 90 / 57 درصد از جمعیت بزرگ‌سال بزرگ‌سال را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد - - حدود یک میلیون آمریکایی - - که اکثریت قابل‌توجهی از این موارد به طور جدی طبقه‌بندی شده‌اند . براساس گزارش موسسه ملی بهداشت روانی , این بیماری در خانواده‌ها اجرا می‌شود و بیش از دو سوم افراد مبتلا به اختلال دو قطبی حداقل یک رابطه نزدیک با بیماری و یا با تک‌قطبی اصلی دارند .

در این پژوهش نمونه‌های بافتی از دو گروه کنترل دو قطبی و غیر قطبی بررسی شد . تعداد ژن‌ها به طور افتراقی در نمونه‌های بافتی از دو گروه بیان شد که به طور شگفت‌آوری کم بود . با این حال , تحلیل شبکه بیان هم دو ماژول از ژنه‌ای پیوسته را نشان می‌دهد که به ویژه در تغییرات ژنتیکی مرتبط با اختلال دو قطبی غنی هستند که نشان‌دهنده نقش علی در بی‌نظمی است . یکی از این دو ماژول به ویژه قابل‌توجه بود , چون به نظر می‌رسید که بسیار خاص جسم مخطط است .

رودریگو مندز , یکی از نویسندگان این تحقیق که اولین نویسنده این مطالعه جدید بود , گفت : " یافتن ارتباط بین اختلال دو قطبی و جسم مخطط در سطح مولکولی , مطالعاتی را تکمیل می‌کند که همان ناحیه مغز را در سطح آناتومی قرار می‌دهند . تجزیه و تحلیل واکنش‌ها به ریسک مهم است زیرا بیماران دو قطبی ممکن است به طور آنی عمل کنند و در فعالیت‌های پرخطر در طی دوره شیدایی شرکت کنند .

همچنین آنالیز مسیر تغییرات در ژن‌های مرتبط با سیستم ایمنی , پاسخ التهابی بدن و متابولیسم انرژی سلول‌ها را مشخص کرد . دیویس اشاره کرد : " ما نمی‌دانیم که آیا این تغییرات علت بیماری یا نتیجه آن هستند یا خیر . اما آن‌ها نشانگرهای ژنتیکی دیگری را در اختلال دو قطبی ارائه می‌کنند که به طور بالقوه می‌تواند منجر به توسعه آینده تشخیص و درمان شود . "

در این مطالعه , " توالی‌یابی ترانسکریپتوم مربوط به شبکه ژنی خاص , پاسخ ایمنی و مسیرهای متابولیسم انرژی در اختلال دو قطبی " است .

ارتباط بین هورمون استرس , چاقی در بیماران افسرده و دو قطبی

منبع :

دانشگاه آزاد

خلاصه :

با توجه به مطالعه جدید , سطوح پایین کورتیزول هورمون استرس به چاقی , سطوح بالای چربی در خون و سندرم متابولیک در بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی یا اختلال دوقطبی مرتبط است .

منبع سایت علم روز