روانشناسی

تکنولوژی‌های نوین اطلاعاتی را در زمینه کنترل تشنج , اهداف جراحی فراهم می‌کنند .

منبع :

انجمن صرع آمریکا

خلاصه :

سه مطالعه که در اولین جلسه سالانه انجمن صرع آمریکا ارائه شده‌است , ابزار و تکنولوژی‌های جدیدی را توصیف می‌کند که می‌تواند درک فعلی مکانیسم‌های پیچیده زیربنایی توسعه تشنج در مغز را تغییر دهد . دو مورد از این سه مطالعه اطلاعاتی را در مورد شبکه‌های عصبی نشان می‌دهند که فعالیت صرعی تولید و انتشار می‌دهند, اطلاعاتی ارائه می‌دهند که می‌توانند به اصلاح و درمان مداخلات جراحی کمک کنند .

سه مطالعه که در جلسه سالانه انجمن صرع آمریکا ( aes ) ارائه شده‌است , ابزار و تکنولوژی‌های جدیدی را توصیف می‌کند که می‌تواند درک جدیدی از مکانیسم‌های پیچیده زیربنایی توسعه تشنج در مغز را تغییر دهد .

دو مورد از این سه مطالعه اطلاعاتی را در مورد شبکه‌های عصبی نشان می‌دهند که فعالیت صرعی تولید و انتشار می‌دهند, اطلاعاتی ارائه می‌دهند که می‌توانند به اصلاح و درمان مداخلات جراحی کمک کنند .

در مطالعه اول , ( چکیده محققان دانشگاه پنسیلوانیا , آرایه‌ای از الکترودهای شفاف را توصیف می‌کنند که می‌توانند تصاویر با قدرت تفکیک بالا را در مغز حیوانات زنده ثبت کنند در حالی که اطلاعات الکتروفیزیولوژی در مورد کارکرد نورون‌ها جمع‌آوری می‌کنند .

این تیم پیش از این فن‌آوری را در یک الکترود گرافنی به نمونه‌های آزمایشگاهی بافت مغز اضافه کرد . براساس این نویسندگان , گرافین یک ماده ایده‌آل به دلیل انعطاف‌پذیری , هدایت الکتریکی بالا و فرصت برای سفارشی کردن ویژگی‌های سطح آن می‌باشد .

در حال حاضر, محققان استفاده از تکنیک‌های جدید برای ساخت آرایه‌های عصبی مبتنی بر گرافن را برای ثبت و تحریک توصیف می‌کنند . آزمایش‌ها در موش‌های صحرایی بی‌هوش شده نشان داد که الکترودها قادر به ثبت فعالیت صرعی با نسبت سیگنال به نویز بالا , قدرت تفکیک مکانی و زمانی بالا و بدون ایجاد آثار ناشی از نور هستند .

یک محقق در دانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید : " این فن‌آوری به محققان امکان می‌دهد تا با جزئیات بی‌سابقه چگونگی کارکرد و تغییر مدارهای صرعی را بررسی کنند . "

مطالعه دوم (ب ) تکنیک‌های جدید برای نگاشت شبکه‌های عصبی که منجر به تشدید فعالیت صرعی شده و موجب تشدید فعالیت صرعی می‌شوند , می‌شود . محققان کلینیک کلیولند بیماران مبتلا به صرع مقاوم به دارو را مطالعه کردند که تحت عمل جراحی قرار گرفتند . سپس محققان از fmri برای ثبت فعالیت مغز بیماران در حین تحریک الکتریکی مستقیم شبکه‌ها استفاده کردند . نقاط مرکزی شعبه , یا گره‌ها در شبکه با جراحی و یا لیزر حذف شدند . با توجه به این نویسندگان , این روش منجر به ایجاد نقشه‌های مقاوم در شبکه‌های صرعی شده و نتایج جراحی موفق را در درمان بیماران مبتلا به صرع تسهیل نموده‌است .

خورخه گونزالز - مارتینز , متخصص اعصاب و جراح اعصاب در کلینیک کلیولند می‌گوید : " مطالعه ما نشان می‌دهد که امکان ترکیب تحریک الکتریکی مستقیم با fmri در انسان وجود دارد . " این روش مسیر را برای مطالعات با وضوح بالا در ارتباط با مغز هموار می‌کند و می‌تواند به اصلاح لیزر درمانی موثر و دیگر روش‌های مدولاسیون عصبی برای صرع کمک کند . "

در مطالعه سوم , محققان دانشگاه تورنتو , دستگاهی را توصیف می‌کنند که قادر به کشف و کاهش فعالیت تشنجی است. هدف دستگاه حلقه بسته درمان صرع با ارائه یک تحریک الکتریکی مختصر در مراحل اولیه یا پایانی تشکیل تشنج است, مشابه نحوه توقف ضربان ساز ضربان قلب غیر طبیعی .

منبع سایت علم روز